Jak prawidłowo sporządzić brief dla copywritera?

Każda współpraca z klientem powinna zostać poprzedzona sporządzeniem odpowiedniego dokumentu, który pozwoli nam na pozyskanie jak największej ilości informacji o powierzonym nam zadaniu. W slangu copywritera taki dokument nazywany jest mianem briefu. Ogólnie rzecz ujmując, są to jasno sprecyzowane oczekiwania klienta wobec nas. Przygotowanie briefu jest konieczne, jeśli chcemy nawiązać współpracę z firmą, dla której chcemy świadczyć usługi. Dobry brief świadczy nie tylko o naszym profesjonalizmie, ale także o szacunku do potencjalnego klienta. W pracy copywritera przydaje się wszystko to, co pomoże w stworzeniu treści w te dni, kiedy w głowie pustka, a wena odeszła daleko w siną dal. Brief idealnie sprawdzi się także w zakresie tekstów, których tematyka delikatnie mówiąc, nas przeraża.

Odpowiedni brief powinien zawierać kilka podstawowych zagadnień:

  • czym zajmuje się firma, branża,
  • link do strony,
  • kto należy do grupy docelowej, do której skierowany jest produkt lub usługa,
  • mocne strony produktów i całej firmy,
  • długość tekstu – ilość znaków ze spacją,
  • rodzaj tekstu – np. opis produktu, tekst na bloga,
  • frazy kluczowe,
  • język i styl tekstu,
  • forma zwracania się do odbiorcy – np. ‘państwo’ czy ‘ty’,
  • dodatkowe informacje, które klient chce, aby zostały uwzględnione.

Każdy zleceniodawca powinien wiedzieć, że brief nie jest tworzony dla widzimisię copywritera, ale po to, aby usprawnić dalszą współpracę. Dziesiątki wysłanych maili z zapytaniem i drugie tyle oczekiwania na odpowiedź zdecydowanie i niepotrzebnie wydłuża okres realizacji zlecenia. Poza tym uzyskanie podstawowych informacji o firmie pozwoli na stworzenie tekstu zgodnie z oczekiwaniami, co przynosi korzyści dla obydwu stron. Pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu i jednocześnie wpływa na efekt końcowy.

Przed rozpoczęciem współpracy powinniśmy ustalić jej zakres. Jeśli klient wymaga od nas profesjonalnych tekstów, powinniśmy poprosić go również o profesjonalizm w naszą stronę. Szanuj swój czas, nawet jeśli obawiasz się utraty zlecenia. Im szybciej wypracujesz w sobie cechy profesjonalnego copywritera, tym szybciej ludzie zaczną cię za takiego uważać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *